top of page
  • Foto van schrijverErasmus+ traveller

Herr Professor Bastiaensen

Van 22 januari 2024 tem 9 februari 2024 was Ben Bastiaensen, leerkracht informatica op onze school, 3 weken te gast als gastleerkracht op HTL Perg in Oostenrijk. Talentenschool Turnhout Campus Zenit werkt als sinds 2010 samen met deze school voor informatica. Dit is de enige studierichting op HTL Perg. Na meerdere uitwisselingen van leerlingen en wederzijdse job-shadowing activiteiten kwam er binnen Erasmus+ ook de optie om te gaan lesgeven in het buitenland.



“En dit was een hele ervaring. Ik voelde me terug als een beginnende leerkracht die alle lessen van a tot z weer moet voorbereiden. En ik kwam voor leerlingen terecht die ik niet kende. Daarbovenop moest ik les geven in het Engels, en regelmatig stukjes uitleggen in het Duits. Ook dat was een bijkomende uitdaging voor mij. Maar ik heb er ontzettend veel van geleerd. Zo is er in Oostenrijk veel meer focus op zelfstandigheid van de leerlingen. En zij gaan daar ook goed mee om. Om maar een voorbeeld te geven. Er zijn geen sancties voor te laat komen. Maar toch zijn alle leerlingen op tijd in de les. Ze zijn op dat gebied heel volwassen. Langs de andere kant zijn er zeker ook zaken die ik op onze school beter vind. En die ik nu nog eer waardeer dan voor mijn uitwisseling. Ik kan alle collega’s aanraden om de kans te grijpen als ze ooit ook eens in het buitenland kunnen gaan lesgeven.”



11 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Commentaires


bottom of page