top of page
  • Foto van schrijverErasmus+ traveller

Job shadowing Finland - LIFE 2024



Ik ben zopas terug van een studiereis in Finland, Lapland om precies te zijn.

Ik heb daar tijdens mijn verblijf verschillende scholen bezocht en workshops gevolgd met als doel te ontdekken wat de grote verschillen zijn met het onderwijs in België.


We waren daar met collega's van over heel de wereld. Heel interessant om ook van hen te horen hoe het onderwijs is in hun land.




Mijn eerste bezoek was een kinderdagverblijf/kleuterschool. De kinderen gaan pas vanaf 10 maanden naar het kinderdagverblijf en blijven bij dezelfde begeleiders tot ze naar de lagere school gaan. Er is dus geen kleuterschool zoals we dat bij ons kennen.



Alle kinderen in het kinderdagverblijf tot en met de leerlingen in de secundaire scholen krijgen elke middag een gezonde warme maaltijd. Ze moeten hiervoor niets betalen. Hieronder zie je de refter van de jongere kindjes tussen 3 en 6 jaar.


Tijdens ons bezoek aan de secundaire scholen leerde ik dat elke leerling hier een individueel leerplan heeft. Leerlingen kunnen dus sneller of langzamer afstuderen naargelang hun vaardigheden of situatie. Hieronder zie je de hotelafdeling en bosbeheer.



Tijdens een lezing over social media en gsm-gebruik leren we dat de impact hiervan veel kleiner is dan we denken. Het is volgens professor Erika belangrijker om leerlingen te leren omgaan met dit onderwerp dan iets te verbieden.



De studiereis was in Rovaniemi dus uiteraard kon een bezoekje aan de kerstman niet ontbreken. Ik was ook zeer blij dat ik het noorderlicht heb kunnen spotten. Het was op slechts 1 dag die week zichtbaar geweest.




19 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Commentaires


bottom of page